تولید محتوا در راستای ذائقه مخاطب /۵ گام ضروری در بازاریابی دیجیتال

سایت بدون – این روزها مفاهیم بازاریابی و فروش با تحول عظیمی روبه‌رو شده است. گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مسیر جدیدی برای فروش محصولات را پیش روی صاحبان کسب‌وکار قرار داده است. مسیری که در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کووید-۱۹ و پرهیز مردم از حضور در اماکن پرتجمع مانند فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید با اقبال بیشتری روبه‌رو شده است. تبلیغ و بازاریابی در فضای مجازی و حتی فروش آنلاین محصولات با رونق بیشتری همراه شده است. اما در این بازار پر رونق کنونی کسی برنده خواهد بود که توانسته باشد به خوبی ادبیات این زبان جدید را فرا گرفته باشد. با وجود این تصور که بازاریابی و فروش با کمک شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام بسیاری از دردسرهای فروش حضوری را به‌همراه نخواهد داشت، اما بسیاری از کسب‌وکارها حتی کسب‌وکارهای بزرگ و موفق در صورتی که از نحوه تولید محتوای جذاب و متناسب برای فضای مجازی و بازاریابی در این بستر آگاهی کافی نداشته باشند ممکن است در این بستر چندان موفق عمل نکنند و با شکست در فروش‌شان مواجه شوند. یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت بازاریابی دیجیتال، توانایی تولید محتوای غنی و جذاب برای مخاطبان هدف است به نحوی که بتواند میزان مشارکت و تقاضا را در میانشان افزایش دهد. بر اساس مطالعات انجام شده ۹۰ درصد کاربران فضای مجازی معمولا از این فضا برای ارتباط مستقیم با کسب‌وکار مورد نظرشان استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر هنوز نتوانسته‌اید ارتباط نزدیک و مستقیمی با مشتریانتان در این فضا ایجاد کنید نشانه‌ای است که بدانید هنوز نتوانسته‌اید حضور موفقی در این فضای جدید داشته باشید و باید تغییراتی در عملکردتان ایجاد کنید. البته به خاطر داشته باشید موفقیت در بازاریابی دیجیتال در فضای مجازی یکشبه ایجاد نمی‌شود و باید با قدم‌های حساب شده و صبوری آن را تقویت کنید. در ادامه پنج کلید اصلی برای موفقیت بیشتر کسب‌وکارتان در فضای مجازی را بررسی خواهیم کرد.

منابع: Entrepreneur.com و inc.com

جلسات پرسش و پاسخ اینترنتی در لایو اینستاگرام برگزار کنید
اگرچه استفاده از قابلیت‌های استوری اینستاگرام می‌تواند اطلاعات مفیدی از سلایق مشتریان و مخاطبان کسب‌وکارتان در فضای مجازی گردآوری کند اما پاسخ‌های آنها ارتباط مستقیمی خواهد داشت با حال و هوایشان در لحظه‌ای که در حال
رد کردن استوری‌ها هستند و این که چقدر فرصت برای اظهار نظر و وقت گذراندن در فضای مجازی دارند.
راهکار دیگری که می‌تواند برای جذب مؤثر مشتریان و تشویقشان به خرید محصولاتتان مؤثر باشد برگزاری جلسات سوال و جواب زنده در بخش لایو اینستاگرام است. برخی کارشناسان حوزه تولید محتوا معتقدند دنبال‌کنندگان صفحات مجازی در فضای زنده پرسش و پاسخ تمایل بیشتری به مطرح‌کردن سوالات و نقطه‌نظرهایشان دارند. البته در این جلسات باید بتوانید فضای صحبت را به موضوعات مختلف به خوبی هدایت کنید.  به نحوی که شرکت در این جلسه زنده برای مخاطبان خسته‌کننده و وقت‌گیر نشود.
البته یادتان باشد تنها دایره محدودی از مخاطبان در این قرارهای زنده شرکت می‌کنند. بنابراین اگر بخواهید بیشترین بهره‌برداری را از این جلسات داشته باشید بهتر است از مباحث و سوال و جواب‌هایی که در این جلسه مطرح کردید و همچنین برنامه‌های آتی و توسعه‌ای که احتمالا از آنها صحبت شده است را در پست‌های بعدی اینستاگرامتان مطرح کنید.
حتی می‌توانید آن را ذخیره کنید و در قالب پست به اشتراک بگذارید تا افرادی که به صورت زنده شرکت نداشته‌اند نیز در فرصت مناسب بتوانند به ویدئوی این جلسه دسترسی داشته باشند. نتیجه نهایی این دو راهکار این خواهد بود که دیگر قطعا می‌دانید باید چه محتوایی را برای جذب مخاطب آماده کنید.

سعی کنید در تولید محتوا از داستان‌های جذاب برای مخاطبان استفاده کنید
چطور محتوای مورد نظر خود را در قالب داستان مطرح کنید؟ حتما لازم نیست داستان تجربیات شخصی خودتان را به اشتراک بگذارید. می‌توانید داستان‌های جالب مشتریان قبلی، داستان‌هایی از دیگر کارآفرینان موفق یا حتی از داستان‌های عامه‌پسند منطقه خود به‌منظور تولید محتوای خواندنی و جذاب برای انتقال مطلب مورد نظرتان کمک بگیرید. استفاده از داستان کمک می‌کند تا مخاطبان خودشان را جای شخصیت داستان قرار دهند و با آن همذات‌پنداری داشته باشند. می‌توانید از محتوای داستانی در متن تصاویری که در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام منتشر می‌کنید یا به عنوان روایت برای تصاویر ویدئویی استفاده کنید.
توصیه کارآفرینان موفق در زمینه تولید محتوا  این است که داستان را باید طوری روایت کنید که از جمله اول بتواند مخاطب را جذب و با خود همراه کند. فضای مجازی فرصت زیادی به شما نمی‌دهد که مخاطبتان را با خودتان همراه کنید. اگر نتوانید محتوای خود را به نحوی آماده کنید که در نگاه اول برای مخاطب جذاب باشد با کشیدن یک انگشت روی صفحه به راحتی از پست شما عبور خواهد کرد. بنابراین در این فضا باید به جای مقدمه‌چینی، مستقیم سر اصل مطلب بروید تا مخاطب را گیر بیندازید و با خود همراه کنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که محتوای ویدئویی، جذب مخاطب بالاتری در فضای اینستاگرام به دنبال خواهد داشت. بنابراین به جای پست تصاویر و متن بهتر است نگاهی جدی به تولید محتوای جذاب ویدئویی نیز داشته باشید. اما در این حالت نیز باید بتوانید در چند ثانیه ابتدایی کلیپ، مخاطبتان را با خودتان همراه کنید. استفاده از تیترهای جذاب نیز روشی است که می‌تواند در افزایش مشاهده تصاویر ویدئویی مؤثر باشد.

مطمئن شوید در هر پیام «تشویق به عمل» داشته باشید
منظور از پیام تشویق به عمل این است که به نحوی مشتری را مجاب به عمل کردن یا همان خرید محصول کنید. شاید در نگاه اول فرض کنید هدف اصلی از راه‌اندازی صفحه مجازی برای بازاریابی دیجیتال رساندن همین مطلب است و هر محتوایی که تولید می‌کنید نیز با همین هدف آماده می‌شود. اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد این موضوع نادیده گرفته می‌شود. شما باید بتوانید در هر محتوای خود این پیام تشویق به خرید را القاکنید. از طرفی نباید همیشه از یک روش برای این کار استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از عبارت‌های مختلفی مانند «در صورت علاقه‌مندی به مطالب و نمونه‌کارهای مشابه این صفحه را دنبال کنید» یا «اگر منتظرجشنواره پاییزه ما هستید علامت برگ پاییزی را در بخش نظرات ارسال کنید» برآوردی از میزان اثرگذاری محتواهای خود بر مخاطبانتان به دست بیاورید.
با مشارکت‌دادن مخاطبان در فضای مجازی کسب‌وکارتان آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل خواهید کرد. در این حالت مخاطب حس نزدیکی بیشتری خواهد داشت و احتمال پیام‌دادن و خرید محصول افزایش خواهد یافت.

از مخاطبتان بپرسید چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند
اینستاگرام قابلیت‌های متعددی برای طرح پرسش در بخش استوری‌ها دارد. پس چرا از آنها استفاده نکنید؟! اگر مطمئن نیستید چه نوع محتوایی برای مخاطبان هدفتان جذابیت بیشتری دارند با قراردادن یک باکس پرسنامه یا سوال و جواب در استوری‌هایتان، ذائقه آنها را بسنجید. این کاری است که بلاگرها و افراد تأثیرگذار اینستاگرام نیز برای گسترش دامنه مخاطبان فعالشان همواره مورد توجه قرار می‌دهند. زیرا همین نظرسنجی ساده می‌تواند به میزان چشم‌گیری استقبال مخاطبان را افزایش دهد. گاهی حتی اگر از ذائقه مخاطبانتان مطمئن هستید نیز این کار را امتحان کنید؛ چه بسا با نتایج شگفت‌آوری روبه‌رو شوید و متوجه شوید شناختی که از محتوای مورد علاقه آنها داشتید با سلیقه واقعی‌شان تفاوت چشمگیری دارد.  خصوصا استفاده از ویژگی پرسش و پاسخ اینستاگرام این امکان را فراهم می‌کند که مخاطبانتان پیشنهادهای جدیدی به شما بدهند که شاید اصلا به ذهن خودتان نرسیده باشد و همین پیشنهاد جدید بتواند موفقیت چشمگیری را در جذب مخاطب و مشتری جدید برایتان رقم بزند. بنابراین برای شنیدن نظرات و پیشنهادهای جدید همیشه آماده باشید.

شیوه استفاده از محصول و کاربردهای آن را نشان دهید
در میان سوالاتی که از سوی مخاطبان دریافت می‌کنید ممکن است بسیاری از آنها در رابطه با نحوه استفاده از محصولتان باشد. شاید بسیاری از موارد در استفاده از محصول برای شما ساده و مشخص باشد. اما ممکن است مشکلاتی را برای برخی از مخاطبان و تماس مکرر آنها با بخش پشتیبانی مجموعه‌تان ایجاد کند. در نتیجه تولید محتوا در این زمینه می‌تواند بسیاری از مخاطبان را جذب خود کند. از سوی دیگر چنین محتواهایی می‌تواند کاربری محصول را به شکل بهتری به مخاطب نشان دهد و حس نیاز به خرید محصول را بیشتر به او القا کند. برای ساخت این محتواها سعی کنید حتما به سوالات متداولی که در صفحات مجازی خود با آن روبه‌رو می‌شوید پاسخ دهید.

در همین زمینه بخوانید

۵مهارت کلیدی برای یک کسب و کار موفق / ابزارهای بازاریابی دیجیتال

 

تبلیغات دیجیتال، جایگزین یا مکمل تبلیغات سنتی /چالش‌های بازاریابی دیجیتال

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « کار نباشه زرنگه »

سایت بدون – این ضرب‌المثل ایرانی به طنز و کنایه اشاره دارد و معمولاً زمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *